Wij staan elk jaar in de top 3 van de beste advocatenkantoren op het gebied van klanttevredenheid.

Wij staan elk jaar in de top 3 van de beste advocatenkantoren op het gebied van klanttevredenheid.

Hoe als Brit duurzaam verblijf (permanent residence) aanvragen?

Met Brexit trad het Verenigd Koninkrijk (VK) op 31 januari 2020 uit de Europese Unie (EU). VK-onderdanen en hun familieleden die voor 1 januari 2021 naar Nederland verhuisden, kregen echter nog een verblijfsdocument op basis van het Terugtrekkingsakkoord tussen de EU en het VK. Degenen die al 5 jaar in Nederland woonden, kregen meteen een verblijfsdocument voor duurzaam verblijf op basis van het Terugtrekkingsakkoord. Degenen die minder dan 5 jaar in Nederland woonden, kregen een verblijfsdocument voor bepaalde tijd op basis van hetzelfde akkoord. Deze tijdelijke verblijfsdocumenten waren 5 jaar geldig.

De aanvraag voor een verblijfsdocument op basis van het Terugtrekkingsakkoord moest voor 1 oktober 2022 ontvangen zijn door de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst). In een aantal uitzonderlijke gevallen heeft de IND besloten om een aanvraag voor een verblijfsdocument op basis van het Terugtrekkingsakkoord in willigen, ondanks het feit dat de aanvraag pas op of na 1 oktober 2022 was ontvangen. In die gevallen ging het verblijfsrecht van de aanvrager in Nederland op basis van het Terugtrekkingsakkoord in op 1 oktober 2021.

Veel Britten die een tijdelijk verblijfsdocument op basis van het Terugtrekkingsakkoord hebben gekregen, hebben inmiddels 5 jaar rechtmatig in Nederland verbleven of bereiken binnenkort dit punt. Als u binnen de komende 3 maanden dit punt van 5 jaar rechtmatig verblijf in Nederland bereikt, kunt u nu een verblijfsdocument voor duurzaam verblijf aanvragen. Britten met een tijdelijk verblijfsdocument op basis van het Terugtrekkingsakkoord, die gepensioneerd zijn, arbeidsongeschikt zijn of in Nederland werken als grensarbeiders kunnen onder bepaalde voorwaarden zelfs al in aanmerking komen voor duurzaam verblijf, wanneer ze nog niet 5 jaar in Nederland hebben gewoond.

Voorwaarden en aan te leveren documenten

Voor duurzaam verblijf op basis van het Terugtrekkingsakkoord gelden de volgende basisvoorwaarden:

  • U bent een onderdaan van het VK of een familielid (echtgenoot/echtgenote, (geregistreerd) partner, (schoon)ouder, grootouder, kind, kleinkind of achterkleinkind van een VK-onderdaan;
  • U valt onder het Terugtrekkingsakkoord;
  • U woont (bijna) 5 jaar in Nederland op basis van EU-recht of het Terugtrekkingsakkoord;
  • U vormt geen gevaar voor de openbare orde;
  • U hebt de afgelopen 5 jaar zorgverzekering gehad;
  • U had de afgelopen 5 jaar voldoende inkomen om uzelf (en uw familieleden) te kunnen onderhouden.

Als u minstens 5 jaar hebt gewerkt als werknemer of als zelfstandige en u of minstens 40% van een fulltime werkweek werkt of uw inkomen uit werk minstens 50% van een bijstandsuitkering bedraagt, voldoet u aan de inkomensvoorwaarde. Als u niet de volledige periode van 5 jaar werkzaam bent geweest als werknemer of zelfstandige, maar u een andere vorm van inkomsten had en het inkomen gelijk was aan het Nederlands minimumloon met vakantiegeld, wordt dat ook als voldoende geacht door de IND. Als dit ook niet het geval is, kan de IND nog steeds beslissen dat u voldoende middelen had om uzelf (en uw familie) te kunnen onderhouden, mits u dat kunt aantonen.

U zult met uw aanvraag onderbouwende documenten mee moeten sturen om aan te tonen dat u voldoende inkomen of middelen had, zoals een arbeidsovereenkomst, een werkgeversverklaring, jaarrekeningen of belastingaangiften. Als u sinds uw aankomst in Nederland voor 1 januari 2021 altijd ingeschreven bent geweest op een Nederlands adres in de BRP (Basisregistratie personen), hoeft u daar geen bewijs van mee te sturen. De IND kan dit nagaan door inzage in de BRP. Mocht u niet altijd ingeschreven hebben gestaan op een Nederlands adres in de afgelopen 5 jaar, dan kan de IND om aanvullende documenten vragen, die aantonen dat u in Nederland woonde. In dat geval kunt u huurovereenkomsten, bankafschriften met uw Nederlandse adres, energierekeningen of andere officiële documenten met uw adres van die periode toesturen.

Verblijf in Nederland tijdens de behandeling van de aanvraag

We adviseren om de aanvraag ruim op tijd in te dienen: drie tot twee maanden voordat uw huidige verblijfsdocument op basis van het Terugtrekkingsakkoord verloopt. Na ontvangst van de aanvraag heeft de IND formeel 3 maanden om een beslissing te nemen. U mag de beslissing in Nederland afwachten, ook wanneer uw huidige verblijfsdocument is verlopen en uw aanvraag nog steeds in behandeling is. De IND geeft echter geen verblijfsstickers af aan Britten die een verblijfsdocument voor duurzaam verblijf hebben aangevraagd op basis van het Terugtrekkingsakkoord.

Vragen of begeleiding nodig?

Voor vragen en begeleiding bij het indienen van de aanvraag, kunt u contact met ons opnemen.