Wij staan elk jaar in de top 3 van de beste advocatenkantoren op het gebied van klanttevredenheid.

Wij staan elk jaar in de top 3 van de beste advocatenkantoren op het gebied van klanttevredenheid.

Essentieel start-up personeel

Innovatieve start-ups kunnen tegen een verlaagd salariscriterium een verblijfsvergunning voor werknemers van buiten de Europese Unie aanvragen: de verblijfsvergunning voor essentieel start-up personeel. De salarisnorm is € 2801 bruto per maand. Er gelden wel een flink aantal voorwaarden.

Innovatieve en schaalbare start-up

De start-up moet innovatief zijn met schaalbare activiteiten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beoordeeld het startende en innovatieve karakter van de start-up. Ook beoordeeld het RVO of de bedrijfsactiviteiten schaalbaar zijn.

Met ‘schaalbare’ activiteiten wordt bedoeld: dat de start-up een product of dienst duurzaam kan blijven leveren terwijl de start-up een snelle groei realiseert.

Duurzaam blijven leveren betekent: dat de start-up tijdens de snelle groei financieel aan al haar verplichtingen kan blijven voldoen.

Realiseren van snelle groei: hiermee wordt bedoeld een versnelde (niet lineaire) waardeontwikkeling.

De start-up wordt als innovatief beoordeeld als minstens één van de volgende aspecten aanwezig zijn:

 

  • Het product of de dienst is nieuw voor Nederland.
  • De start-up gebruikt nieuwe technologie bij productie, distributie of marketing.
  • De start-up heeft een nieuwe manier van werken en organiseren.

Oprichters van de start-up

Ook is vereist dat de oprichters van de start-up een actieve rol hebben in de onderneming. Dit betekent dat de oprichter niet alleen aandeelhouder of investeerder is.

Financiële positie van de start-up

  • De RVO beoordeelt ook of de solvabiliteit en liquiditeit passend is voor de start-up en haar plannen.
  • RVO gaat er van uit dat de financiële situatie in orde is als de start-up een investeringsovereenkomst heeft ter hoogte van minimaal € 100.000 met een durfinvesteerder of Nederlandse bank.

Maximaal aantal werknemers en verblijfsvergunningen essentieel start up personeel

  • Er mogen maximaal 15 werknemers werken bij het bedrijf bij de eerste aanvraag verblijfsvergunning.
  • Er kunnen maximaal 5 buitenlandse werknemers van de start-up een verblijfsvergunning krijgen voor essentieel start-up personeel.

Wie wordt als essentiële werknemer beschouwd?

De essentiële werknemer waarvoor een verblijfsvergunning wordt aangevraagd moet een actieve rol spelen bij de schaalbare en innovatieve bedrijfsactiviteiten van de start-up. Deze rol moet worden beschreven in het ondernemingsplan. De essentiële werknemer mag dus niet alleen aandeelhouder of financier zijn.

Essentiële werknemer krijgt belang van 1% in de start-up

De ‘essentiële’ buitenlandse werknemer waarvoor een verblijfsvergunning wordt aangevraagd moet een belang van minimaal 1% in de onderneming krijgen. Hoe kan dat eruit zien?

De werknemer krijgt:

  • Aandelen in het bedrijf ter grootte van minimaal 1% bij het sluiten van de overeenkomst.
  • Certificaten van aandelen in het bedrijf ter grootte van minimaal 1% bij het sluiten van de overeenkomst.
  • Aandelenopties: met deze aandelenopties wordt het recht verkregen om aandelen in het bedrijf te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Daarnaast kunnen:

  • Aan het recht op de aandelen of aandelenopties mogen geen individuele prestatievoorwaarden worden verbonden.
  • De termijn waarop de aanspraak op de aandelen onvoorwaardelijk wordt, mag maximaal drie jaar zijn, na inwerkingtreding van de arbeidsovereenkomst.

De RVO beoordeelt welke belangrijke rol de werknemer krijgt binnen de onderneming. En of de werknemer een medewerkersparticipatie krijgt.

Salariscriterium

Er geldt een salariscriterium van € 2.801 bruto per maand exclusief 8% vakantietoeslag. Met deze salarisnorm is aangesloten bij de laagste salarisnorm van de kennismigrantenregeling.

Duur verblijfsvergunning essentieel start-up personeel

De verblijfsvergunning wordt voor de eerste keer verleend voor de duur van één jaar. De verblijfsvergunning kan daarna worden verlengd.

Duur van de geldigheid RVO-advies over start-up

Het RVO-advies of de start-up innovatief is en aan de andere voorwaarden voldoet, is 3 jaar geldig vanaf startdatum van de eerste verblijfsvergunning essentieel start-up personeel. Als de start-up binnen deze periode van 3 jaar een nieuwe verblijfsvergunning aanvraagt voor een nieuwe essentiële start-up medewerker, dan brengt het RVO alleen nog advies uit over:

  • De vraag of de medewerker een essentiële rol binnen de start-up zal gaan vervullen.
  • Of de werknemer een belang van minimaal 1% zal krijgen in de onderneming.

Tijdelijke regeling

Deze regeling voor essentieel startup personeel is nog een tijdelijke regeling, en eindigt op 1 juni 2025. Er zal in juni 2024 een evaluatie plaatsvinden of de regeling succesvol is. Dan zal worden bepaald of deze nieuwe immigratieregeling definitief wordt, of dat de regeling weer wordt afgeschaft. Als de regeling verblijfsvergunning voor essentieel start-up personeel wordt afgeschaft dan mogen werknemers die deze verblijfsvergunning hebben nog één jaar na de afschaffing van deze regeling bij de start-up blijven werken.

Meer weten over dit onderwerp?

Sander Groen kan u goed adviseren.

Testimonials
Be in Good Company. Onze cliënten waarderen onze uitstekende en cliëntgerichte dienstverlening.
10
Pieter came highly recommended to us so we reached out to him when our daughter had a serious time crunch to get her DAFT Visa application done and submitted before she ran out of time. We absolutely would not have been able to accomplish it...
10
Melanie Jeffcoat
12 oktober 2024
I had the pleasure of working with Kroes Advocaten for my family's immigration to the Netherlands, and I couldn't be more grateful for his expertise and dedication. From the very beginning, I was provided clear and detailed guidance, ensuring...
10
Amine
10 oktober 2024
I was extremely satisfied with my residence consultant's work. Their expertise and attentive support made the entire process smooth and stress-free, and I highly recommend their services!
10
Arman Saulebay
9 oktober 2024
For my Adjustment of Status case, Florent from Kroes Advocaten has been very responsive and very thorough about the process. He guided me how to prepare whole set of evidences. Due to COVID 19, so many things had changed and it caused problem...
10
Mike Tang
7 oktober 2024
Working with Florent from Kroes Advocaten made my residence permit application process so smooth and painless. He walked me through every step, was very communicative through the entire process and was always very quick to answer my many...
10
Amanda
4 oktober 2024
I like to enlist the help of Kroes Lawyers for all my visa questions and applications. They have the expertise, the communication is perfect, the turnaround time is short and with the help of Kroes Advocaten I am sure that the correct...
10
Antoinette
2 oktober 2024
I had the pleasure of working with Sander at Kroes Advocaten, and I couldn’t be more satisfied with the experience. From start to finish, Sander demonstrated an exceptional level of professionalism, expertise, and dedication. He took the time...
10
Shlomo
1 oktober 2024
"This was my second time using their services, and once again, I was impressed. Every aspect was explained clearly, and their immediate responses and interactions made the process seamless. Their thorough attention to detail in document...
10
YASSER
30 september 2024
Na een teleurstellende uitspraak van de IND besloten mijn partner en ik van advocaat te wisselen, omdat onze vorige advocaat naar ons gevoel niet de nodige inzet toonde. Onze keuze viel op Kroes Advocaten. Direct na het teleurstellende nieuws...
10
Symone
30 september 2024
Lees hieronder enkele testimonials van onze zakelijke cliënten
Tiange Gao, HR Operations Western Europe

“I want to express my sincere gratitude to Kroes Advocaten for the outstanding service that is provided in the work permit and residence applications, specifically the ICT visa process. Our dedicated lawyer Mr. Sander Groen, whose professionalism and attention to detail makes the entire experience seamless and stress-free. Their ability to tackle extremely difficult cases with a positive outcome reflects the high standards of excellence at Kroes Advocaten.”

Marek Macek, Consulting Director

“We have not had a single instance where Kroes Advocaten did not deliver what was promised to us. They are typically very specific about the process, costs and timelines. This is a great value-add to us, as it simply takes away another risk item and allows us to successfully live up to our commitments to our customers.”

Vera Hoffmann, Global Mobility Manager

"They are great to work with, responsiveness, knowledgeable and great communication to our foreigners. "

Parag Deshpande, Sr. Director

“All expectations met. They also helped set a process for audit from IND in Netherlands for us which is really handy. They maintain a copy of each case in electronic and physical format at their office. Also reminders on expiring visas and application to renew the same in time is handy.”

Marios Stangonis, Legal Department

“The team of KROES Advocaten leaves us always satisfied with the quality of the services they provide us with. They know very well the technicalities of Dutch immigration law and legal procedures and are able to give us precise direction within short deadlines. We feel confident that every issue we assign them is under control.”

Martijn Coeveld, Director of Operations

“We consider Kroes Advocaten as one of our key partners; they play an essential role in recruiting new talent for TBA. Kroes Advocaten provide clarity early-on, get to action promptly and are responsive throughout the entire visa application process.”

Anurag Nautiyal, Sales Director & Head – Continental Europe

“I would like to thank Kroes Advocaten  for the excellent job that all of you have done in managing these assignments. It was professionally handled, expertly managed, with timely updates and at no point did it seem that you are not in control. “

Nynke Doorenbos, Executive Vice President, HR, Legal and Operations

"We have been working with Kroes Advocaten for several years mainly in relation to Visa applications for expats. We value their efficiency, responsiveness and professionalism. Based on our experience in working with them, we have complete faith in their capabilities of getting the job done! On behalf of our organisation I take this opportunity to thank Sander Groen, Sarah Lindeboom and the rest of the team for always delivering excellence and organizing valuable seminars and events for knowledge sharing. Very much appreciated!"

Kailas Ugale, Manager – Visa & Immigration

“Kroes Advocaten  is a leader in the field of Dutch Immigration law, work permit and process and consistently provides us with outstanding value. Their service remains extremely client oriented, user friendly and highly efficient. Their fees are extremely competitive yet they offer solid legal strategic advice with consistently high service and results.”

Venera Khairullina, Visa Strategy & Compliance Group

"We  have been working with Kroes Advocaten for all our visa applications in Netherlands. They have been very efficient, responsive, and have a high-skilled team of immigration specialists. They also very good in finding smart solutions that are compliant with the local laws and regulations and they timely warn us about any changes in the local law. We are generally very pleased with their assistance."

Joe White, Regional Manager

"Kroes Advocaten have assisted us with the relocation of many staff in recent years. Their work has been exemplary - we've never had any issues, everything is completed on time and for a reasonable price. I would highly recommend them to anyone who needs to transfer staff from overseas to The Netherlands."

Henk Offermans, Finance & HR Manager

Kroes Advocaten have assisted us a few times now with expats coming from Japan and we can testify that they have a very straightforward approach. What really stands out is their way of communication. They are clear on every step, inform us immediately when there is new information and also help the expats, who are unfamiliar with the Netherlands, by showing them what to do in a clear way when their input is required. Our expats are very positive about the service delivered.

Teresa Vanderlaan, Global Humans Resources Manager 

Many times we are all rushing to get work completed and forget the simple words of “thank you”.  I wanted to stop today and tell you I truly appreciate how responsive you and your team are, how you communicate and explain the world of immigration to myself and colleagues, and your availability to myself and anyone on my team.  While I am half Dutch, I have heard generalizations made, that the Dutch are very slow in responding and working.  That has not been the case with you and you have no idea how helpful it has been for me to work with you.  So “thank you”.  You help me make my job easier. 

Barak Bar-Hen, CEO Elad Europe

"The Elad Europe group has started working with Mr. Sander Groen since 2007, and is using his good services for its employees. Mr. Groen has shown that he has vast knowledge, experience and good contacts within the authorities and always provided best results in minimum time."

Cristina Ruz , HR Director, Strategic HR Business Partner

"Sheryl Goldberg is one of the best Immigration professionals that I have worked with. She has a vast knowledge of the immigration system but her differentiator is the way she applies this to any business situation together with her direct and plain way to explain the solutions. In additional to this, Sheryl is great and positive person and we find her as an extension to our HR team. Thanks so much Sheryl for all your help!"

Amy Darling

“Jelle was a fantastic partner and advisor throughout the process of applying for nearly 20 work permits for our staff. He was always very transparent about the work that needed to be completed for the best results and was very upfront about the costs of that work. We never felt manipulated or neglected, and both Jelle and his team were very pleasant to work with. We would highly recommend hiring Jelle and his team for any US companies hoping to obtain permits for working in the Netherlands.”

Murat Alexandrovich Koedanetov, Directeur

"Kroes Advocaten staat Arkoil Technologies Nederland al jaren goed bij met het aanvragen van visa en werkvergunningen van haar personeel, met juridische kwesties en al onze vragen met betrekking tot de vreemdelingenwet. Wij als Arkoil Technologies Nederland vinden dat Kroes Advocaten een uitstekende en cliëntgerichte dienstverlening biedt. En punten die wij heel belangrijk vinden zijn: flexibiliteit, goede communicatie, snelle antwoorden en natuurlijk oplossingen die altijd worden gevonden door Kroes Advocaten."

Rony Barbi, Director of HR

"Fornova started working with Mr. Sander Groen on January 2016 and is using his excellent services for its employees. Mr. Groen has shown that he has vast knowledge, experience and always available to give us the professional services we needed.“

Pieter Viljoen Sr, CEO and founder of Infomet

"I wish to express my satisfaction and extreme gratitude for the very competent and thorough work done by Sander Groen with respect to the handling of Pieter Viljoen Jr.'s immigration matters.  He is a true professional and a truly pleasant individual to work with! He is knowledgeable, factual, and wise!"

Start-up? Meer weten over werkvergunningen?

Wij gaan veilig met uw gegevens om.

Start-up? Meer weten over werkvergunningen?

Liever telefonisch antwoord?

Contactformulier openen Contactformulier