Wij staan elk jaar in de top 3 van de beste advocatenkantoren op het gebied van klanttevredenheid.
Uitbreiding IND administratieplicht erkend referenten
Wat is de nieuwe administratieplicht?
De IND heeft aangekondigd dat de administratieplicht voor erkend referenten per 1 januari 2026 zal worden uitgebreid.
Vanaf 1 januari 2026 moeten IND erkend referenten de salarisbetaling van de werknemers met een verblijfsvergunning als kennismigrant of Europese Blauwe Kaart in de administratie opnemen.Er moeten bijvoorbeeld afschriften van de zakelijke bankrekening van de onderneming, of een overzicht van de batchbetaling in de administratie worden bewaard. Uit deze documenten moet blijken dat het salaris is overgemaakt naar een betaalrekening op naam van de werknemer. Artikel 4.35 van het Voorschrift Vreemdelingen wordt daarom iets aangepast, zodat deze nieuwe administratieplicht daarin wordt opgenomen.
Waarom wordt de administratieplicht uitgebreid?
Uit de Nota van Toelichting blijkt dat de voornaamste reden van deze aanpassing is dat de IND niet kon optreden als een werkgever weigerde om inzicht te geven in het uitbetalen van het loon. Door het opnemen van deze administratieplicht, kan de IND een referent vorderen om bewijs van de betaling van het salaris aan de kennismigrant of Europese Blauwe Kaarthouder aan te leveren.
Wat verandert er voor de referent?
Wij verwachten dat er voor veel werkgevers weinig aanpassingen hoeven te worden gedaan. De meeste ondernemingen zullen het overboeken van de salarissen al op een manier opgenomen hebben in de administratie. Het is wel belangrijk dat dit per werknemer terug te vinden is, in het geval van een controle door de IND. De nieuwe IND administratieplicht omvat geen plicht om per werknemer afzonderlijk in het dossier een bewijs van betaling op te nemen.
Overige plichten van de erkend referent
Naast deze nieuwe administratieplicht, gelden er al veel IND plichten voor de erkend referent.
Zo is de referent verplicht om de IND te informeren over veranderingen in de situatie van een vreemdeling, zoals bijvoorbeeld:
- het beëindigen van de arbeidsovereenkomst
- of als er sprake is van een verlofsituatie waardoor het salaris (tijdelijk) onder de salarisnorm raakt.
- Ook een verhuizing van de onderneming zelf moet (binnen twee weken) aan de IND worden gemeld.
- Verder moet de referent in zijn administratie een kopie van het paspoort, ondertekende antecedentenverklaring en de arbeidsovereenkomst opnemen.
- Voor houders van een Europese Blauwe Kaart geldt dat ook uit de administratie moet blijken dat de werknemer aan de vereiste kwalificaties voldoet.
Ook heeft de erkend referent een zorgplicht. Die bestaat uit:
- een zorgvuldige werving- en selectieprocedure
- het verschaffen van de juiste informatie aan de werknemer
Ook kan de erkend referent verantwoordelijk worden gehouden voor het vertrek van een vreemdeling.
Twijfelt u als erkend referent of u volledig aan uw verplichtingen voldoet?
Neem gerust contact met ons op: wij denken graag met u mee!
Overweegt u erkend referent te worden? Ook daarbij begeleiden wij u met plezier.